Wegenbelasting op hybride vanaf 2017

Rijdt u een hybride Toyota? Dan is de kans groot dat u de afgelopen tijd een brief heeft ontvangen van de belastingdienst. Maar wat gaat er precies veranderen? Heeft u nog wel voordeel? En belangrijker: wat gaat u betalen? We zetten het voor u op een rijtje.

Gewichtskorting

Het is al voor 2006 dat de overheid besluit dat hybride auto’s voordeel moeten krijgen in de wegenbelasting vanwege hun positieve bijdrage aan een schoner milieu. Er werd besloten om een gewichtkorting te geven. Waarom dat zult u denken? Nu, de motorrijtuigenbelasting (MRB / wegenbelasting) betaal je op basis van het leeggewicht  van het voertuig.

Deze gewichtsaftrek is gaandeweg vastgesteld op 125kg. Met andere woorden: de auto is voor de belasting 125 kg lichter dan hij werkelijk weegt. Dit gold voor alle hybride auto’s. Ongeacht merk, model en brandstof (benzine-hybride of diesel-hybride).

In de jaren die daarop volgden is er zelfs een tijd sprake geweest van volledige MRB vrijstelling voor deze auto’s. Toen dat begin 2014 stopte, werd automatisch de 125 kg aftrek regel weer relevant.  Per 1-1-2017 gaat deze gewichtskorting vervallen.

Wat betekent dat voor u?

Model

Ledig gewicht

Normaal MRB tarief *

Verlaagd tarief was

Stijging p/mnd

Yaris Hybrid
(2012-heden)

1.060 kg

€ 39,-

€ 25,-

+ € 14,-

Auris II Hybrid
(2012-heden)

1.285 kg - 1.310 kg (TS)

€ 54,-

€ 47,-

+ € 7,-

Auris I Hybrid
(2010-2012)

1.355 kg

€ 63,-

€ 47,-

+ € 16,-

Prius IV
(2016-heden)

1.350 kg

€ 54,-

€ 47,-

+ € 7,-

Prius III
(2009-2015)

1.340 kg

€ 54,-

€ 47,-

+ € 7,-

Prius II
(2004-2009)

1.275 kg

€ 54,-

€ 47,-

+ € 7,-

Prius+ (wagon)
(2012-heden)
1.475 kg € 54,- € 69,- + € 15,-

RAV4 Hybrid 2WD
(2016-heden)

1.600 kg

€ 76,-

€ 69,-

+ € 7,-

•peildatum dec 2016, provincie Utrecht tarief.

Geen voordeel of geen nadeel?

De afgelopen jaren heeft u minder belasting betaald dan eigenlijk zou horen. Een Toyota hybride valt in ongeveer dezelfde klasse als een vergelijkbare benzine auto, dus gaat u nu weer het normale tarief betalen.  Geen voordeel meer, maar ook geen nadeel. Daarbij beschikt een Toyota hybride ook altijd over een benzine motor en betaalt u het lage benzinetarief.

Of toch voordeel?

Ja natuurlijk! 

  • U rijdt immers in een superzuinige auto. Veel zuiniger dan een normale benzine en zelfs veel diesel-modellen. 
  • U heeft standaard automaat en een zeer soepele en stille aandrijving. 
  • Het hybride systeem heeft minder onderhoudskosten.
  • En last but not least: u stoot minder CO2 uit en geen NOx of roet uit.

Bekijk ook ons filmpje waarin we de belangrijkste feiten en fabels benoemen van Hybride techniek:

Terug naar overzicht