Duurzaamheid en milieu

Toyota is wereldwijd voorloper op het gebied van duurzaamheid. Als Toyota dealer kunnen wij hierin natuurlijk niet achterblijven. Ook wij vinden het belangrijk om onze eigen impact zo minimaal mogelijk te houden. Wij zetten ons daarom op diverse manieren in.

Erkend Duurzaam certificaat

Sinds 2011 zijn wij in het bezit van het Erkend Duurzaam certificaat. Deze certificering is hét duurzaamheidsprogramma van de autobranche en wordt ondersteund door BOVAG. Het betekent concreet dat wij maatschappelijk verantwoord en duurzaam handelen in onze bedrijfsvoering hebben verankerd.

Het certificaat Erkend Duurzaam is onderdeel van de BOVAG Duurzaam Ondernemen Scan en wordt getoetst door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.

erkend-duurzaam-certificaat-van-gent

Hoe komt duurzaam ondernemen terug in ons bedrijf?

  • Afval - Het is voor ons belangrijk om afval te scheiden en zo min mogelijk restafval te produceren. Onze smeermiddelen en andere onbruikbare materialen voeren op een milieuvriendelijke wijze af.
  • Banden - Wij verkopen alleen stille en zuinige banden. De gebruikte banden voeren we op een milieuvriendelijke wijze af.
  • Bewegingssensoren - Wij verkopen alleen stille en zuinige banden. De gebruikte banden voeren we op een milieuvriendelijke wijze af.
  • Compressoren - In de werkplaats gebruiken wij compressoren om bijvoorbeeld banden mee op te pompen en auto’s te spuiten. In de winter blazen we de overgebleven restwarmte de werkplaats in. Zo houden we onze medewerkers op een verantwoorde manier lekker warm.
  • Groene stroom - Door het gebruik van groene stroom, dragen we bij aan de productie van meer duurzame energie.
  • Ledverlichting - In Veenendaal zijn we volledig over op ledverlichting. In Ede is het bijna zover, hier werken we hard aan!  
  • Papier - Ons papierverbruik is de afgelopen tijd drastisch gedaald. Zo zijn we bezig met het digitaliseren van alle kopieën en sturen we facturen per e-mail. Daarnaast willen we in de werkplaats gaan werken met tablets. Snel en milieuvriendelijk.
  • Thinner - Om verf te verdunnen, gebruiken wij thinner. Overgebleven thinner scheiden we van de verf, zodat we het kunnen reinigen en nogmaals gebruiken. Het residu wordt afgevoerd. Tevens is het gebruik van afval in onze spuitafdeling erg laag. Door de te spuiten oppervlakte zo goed mogelijk op te meten, gooien we geen extra verf weg.
  • Verf - Het verfgebruik in onze spuitcabines is een van de laagste in Nederland. Ondertussen werken we hard aan het moderniseren van onze spuitcabines, waardoor we in het voorjaar van 2019 zo’n 30% energie besparen.
  • Zonnepannelen - In de zomer van 2018 plaatsten we 1500 zonnepanelen op de daken van onze vestigingen in Ede en Veenendaal. Al deze zonnepanelen samen zijn genoeg om maar liefst 125 huishoudens een jaar lang van stroom te voorzien. Bekijk hier de video die wij erover maakten!

zonnepanelen-van-gentvan-gent-zonnepanelen-ede

Hybride rijden

Uiteraard draait het bij duurzaam ondernemen in een autobedrijf ook om het aanbieden van duurzame mobiliteit. Zo is elektrisch rijden helemaal van deze tijd. Al in 1997 introduceerde Toyota als eerste merk de hybride auto. Als meest duurzame autofabrikant heeft Toyota duurzame modellen in overvloed. De meeste nieuwe Toyota modellen worden als hybride geleverd: Yaris, Auris, Corolla, C-HR, Camry, RAV4 en natuurlijk de legendarische Prius. Die laatste is ook leverbaar als extreem zuinige Plug-In Hybrid, met als optie het bijladen van de accu via zonnepanelen. De CO2 uitstoot van het leven van deze auto (well-to-wheel) ligt lager dan dat van 100% elektrische concurrenten.

In onze showrooms laten we graag alle schone en zuinige modellen van Toyota zien. Wij wijzen onze klanten op deze duurzame mobiliteit én informeren hen hoe hier optimaal gebruik van te kunnen maken.

Waterstof

Net als op het gebied van hybrid, is Toyota ook pionier op het gebied van waterstoftechnologie. Het eerste wapenfeit is de eerste massageproduceerde auto: de Mirai. Dit betekent toekomst   in het Japans. 

Toyota zet in op alle mogelijke nieuwe technieken, omdat zij ervan overtuigd zijn dat de beste techniek voor de toekomst afhankelijk is van waar je op de wereld leeft. Bekijk hier de speech van CEO Akio Toyoda. 

Toyota Environmental Challenge 2050

In 2015 stelde Toyota de Environmental Challenge 2050 op. Deze bestaat uit zes verschillende challenges die betrekking hebben op alle facetten van hun bedrijfsvoering. Van de ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën tot de rol als facilitator voor particulieren en organisaties om meer te leren over de natuur, en deze waar mogelijk te verbeteren.

Een ambitieus doel, waarbij Toyota al goed op schema ligt. Benieuwd naar de zes verschillende challenges? 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook als werkgever vinden wij het belangrijk om onze zaken op orde te hebben. Duurzaam betekent in dat opzicht dat er aandacht is voor het welzijn van de medewerkers, door het bieden van goede arbeidsomstandigheden en toekomstperspectieven.

Tevens bieden wij duurzame werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onlangs hebben wij een nieuwe collega, die uit Syrië is gevlucht, mogen verwelkomen. Met hulp van Puur Gietvloeren Veenendaal en het WerkgeversServicepunt kon Samer zijn carrière in auto’s voortzetten.

Sponsoring 

Buiten het bedrijf nemen wij maatschappelijke verantwoordelijkheid door de sponsoring van diverse projecten.