Niet twijfelen maar doen!

Geplaatst op 27 mei 2011
Update: 31 januari, 2022

 

De media weet het zeker: het rijden in groene auto’s wordt duurder. Hoewel de plannen pas op Prinsjesdag worden gepresenteerd, speculeert de journalistiek er al flink op los. Maar dat er iets gaat veranderen, staat ook voor ons wel vast. Reden om nu dus maar geen groene Toyota meer te kopen? Dacht het niet! Waarom? Nou, hier zijn 5 goede redenen!

1) BPM: goedkoper wordt je auto niet meer
Onze iQ, Aygo, Yaris, Full Hybrid Auris en Prius zijn vrijgesteld van BPM. En dat blijft zeker zo tot en met 31 december 2011. Goedkoper zullen deze modellen zeker niet worden. En bang voor een naheffing van BPM hoef je niet te zijn, als je auto dit jaar wordt geleverd.

2) Wegenbelasting: kleine diesel is de klos
Journalisten gaan er vanuit dat de vrijstelling van wegenbelasting (MRB) stopt. Het is inderdaad verstandig om daar rekening mee te houden. Hoewel dat natuurlijk voor jou als autobezitter een tegenvaller kan zijn, is dat pas echt vervelend als je zo’n kleine ‘schone’ diesel rijdt. Dieselrijders betalen namelijk ruim grofweg tweemaal zoveel MRB als benzinerijders. Concreet: een Yarisrijder (1.0 benzine) betaalt 400 euro per jaar, zijn buurman met een ‘schone’ Polo Bluemotion liefst 888 euro! (zie staatje onderaan dit blog)
Het dieselvoordeel valt duidelijk weg. Voor de meeste Nederlanders – we rijden gemiddeld nog geen 15.000 kilometer per jaar – wordt diesel rijden weer erg onvoordelig.

3) Inruilen: kleine diesel minder populair
Vallen we straks terug in het oude MRB-stelsel, dan is diesel rijden voor particulieren waarschijnlijk niet meer interessant. Particulieren zijn (doorgaans) geen veelrijders. Zo verdienen ze de hoge MRB daardoor niet snel terug aan de pomp. Dat zal negatieve invloed hebben op de restwaarde van gebruikte kleine diesels.

4) Schone auto’s zijn zuinige auto’s
Wat de overheid ook gaat doen, een schone auto is per definitie een zuinige auto. Je bespaart altijd brandstofkosten. Het maakt voor je portemonnee nogal wat uit of je een auto rijdt die 1 op 10 loopt of een Toyota die 1 op 20 doet.

5) Goed voor het milieu
Ook als de overheid besluit om schoner rijden niet langer te stimuleren, dan nog kun je wel zelf besluiten om het milieu een handje te helpen. Ook na 2011.

Gaan we MRB betalen? Wat ben je dan kwijt? Op basis van de huidige tarieven (gebaseerd op Zuid-Holland) hebben we deze berekening:

iQ (820 kg): € 20,33 MRB per maand
Aygo (775 kg):  € 20,33 MRB per maand


Yaris (965 kg):  € 34,33 MRB per maand
VW Polo 1.2 diesel  € 75,00 MRB per maand (+ 218%)
> Fiat Punto 1.3 diesel  € 84,33 MRB per maand (+ 245%)

Auris Full Hybrid (1.355 kg): € 66,00 MRB per maand
> Ford Focus 1.6 diesel  € 110,67 MRB per maand (+ 168%)
> VW Golf 1.6 diesel  €  98,67 MRB per maand (+ 149%)

Prius (1.345 kg):  € 58,33 MRB per maand
> Opel Insignia 1.6 diesel € 134,33 MRB per maand (+ 230%)
> VW Passat 1.6 diesel  € 122,67 MRB per maand (+ 210%)