De nieuwe Toyota 1.2T motor; alles over de vooruitstrevende techniek

In april vorig jaar kondigde Toyota haar plannen aan om een reeks van nieuw ontwikkelde, uiterst zuinige motoren te gaan leveren. Door het toepassen van een aantal verbrandings- en verlies-reductie technologieën die tot dan toe waren voorbehouden aan hybride motoren. De nieuwe 4-cilinder 1.2T motor is de tweede motor van deze familie die in Europa in Toyota modellen wordt geleverd, na de 3-cilinder 1.0 motor die in de verkoop ging in AYGO en Yaris vorig jaar. Net als de 1.0, maakt de 1.2T gebruik van geavanceerde technologieën die het mogelijk maken de motor te veranderen van de Otto-cyclus naar de Atkinson-cyclus onder lage belasting. Verticale hoge wervel luchtstroom inlaatkanalen, een uitlaatspruitstuk geïntegreerd in de cilinderkop en een geavanceerd warmte management.

De 1.2T voegt een direct ingespoten en een watergekoelde turbo en warmtewisselaar daar aan toe. Bovendien is het VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) systeem bekend van de 1.0, geüpgrade naar een VVT-iW (Variable Valve Timing - intelligent Wide) systeem, dat nog meer flexibiliteit in de klep-timing mogelijk maakt.

Maximale efficiency
De combinatie van deze technologieën resulteert in uitstekende prestaties en maximale efficiëntie. Met een cilinderinhoud van 1197cc,  levert de motor 116 pk (85kW) en een constant koppel van 185Nm tussen 1500 en 4000 rpm. Dit brengt de nieuwe Auris van 0 tot 100 km / h in 10.1 seconden. Van 80 tot 120 km / h in de 5e versnelling versnelling duurt slechts 13,7 seconden en de topsnelheid ligt op 200 km / h. Dit alles wordt gerealiseerd ondanks een sterke focus op het brandstofverbruik en de CO2 - de auto bereikt 4.7L / 100 km * op de gecombineerde cyclus, en stoot slechts 109 g / km * CO2 uit.

Betere prestaties voor een lager verbruik
De sleutel tot het bereiken van dit uitstekende brandstofverbruik zonder afbreuk te doen aan de prestaties, is bereikt door hogere compressieverhouding toe te passen. Maar als de compressie toeneemt, neemt over het algemeen ook het risico van ongecontroleerde verbranding toe, dit wordt ‘kloppen’ genoemd.

De hoge compressieverhouding van de 1.2T's: wordt mogelijk gemaakt dankzij de toepassing van een reeks belangrijke technologieën die de controle over het verbrandingsproces verbeteren. Op die manier kan het risico op kloppen worden vermeden. Allereerst hebben de inlaatpoorten een ontwerp gekregen om grote stroom wervelende inlaatlucht te produceren. En ook de vorm van de zuiger is geoptimaliseerd om turbulentie te krijgen in de cilinder. Daardoor mixt de brandstof en inlaatlucht sneller en wordt een meer homogeen mengsel gevormd. Dit leidt tot een hogere verbranding snelheid wat kloppen helpt voorkomen.

Warmte management
Geavanceerd warmte-management is op zich al een geweldige manier om het brandstofverbruik te verbeteren, maar het draagt mede bij aan het verminderen van het risico op kloppen. De motor is op een zodanige wijze ontworpen dat de temperatuur van elk afzonderlijk onderdeel worden geoptimaliseerd. Zo wordt de onderkant van de zuigers gekoeld door olie-stralen en de koeling van de cilinderkop wordt gescheiden van die van het motorblok. Hierdoor kan de temperatuur in de verbrandingskamer worden verminderd, met behoud van de warmte in het blok, welke belangrijk is om de wrijving te verminderen.

Directe injectie draagt ook bij aan het afvoeren van warmte in de verbrandingskamer. Net als de inlaatlucht die wordt afgekoeld door de intercooler. Deze wordt op zijn beurt weer gekoeld door een onafhankelijk lage temperatuur koelcircuit.
Het injectie systeem is nieuw ontwikkeld voor de 1.2T motor. Door een compact design, is deze perfect geschikt voor het gebruik in motoren met een kleine cilinderinhoud. Het systeem spuit meerdere injecties per cyclus in en doet dat met een geoptimaliseerde breedte en lengte van de brandstofstraal om de kwaliteit van de verbranding te waarborgen. Ongeacht de motorbelasting.

Koppel bij lage toeren en een snelle respons
Een lage inertie turbo, het VVT-iW kleppensysteem en het D-4T directe injectie systeem werken hand in hand om voor het uitstekende koppel vanaf de laagste toerentallen te zorgen. Samen met de beperkte omvang inlaatsysteem zorgt dit voor een directe reactie op het gaspedaal.

Van Otto naar Atkinson
Het VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) systeem werkt op zowel de inlaat- en uitlaatzijde, en zorgt voor het maximaliseren van het koppel bij alle toerentallen. Daar bovenop voegt het nieuwe VVT-iW (Variable Valve Timing - intelligent Wide) toe dat de inlaatklep sluiting kan worden uitgesteld. Het gevolg: de motor kan werken in zowel Otto als Atkinson cyclus. Die laatste wordt gebruikt bij extreem lage belasting, dan blijft de inlaatklep een fractie van een seconde openstaan nadat de compressieslag is begonnen. Hierdoor wordt de effectieve compressieslag verkort met als gevolg dat pompverliezen worden verminderd: de druk op de zuiger wordt lager, en ook kan de smoorklep breder worden geopend.

Toyota Auris 1.2T

Motor type 4 in lijn
Injectie soort directe
(Cm3) 1197
Boring x slag (mm) 71,5 x 74,5
Compressieverhouding 10: 1
Max vermogen (pk / kW @ rpm) 116/85 @ 5200-5600
Specifiek vermogen (pk / liter) 96.9
Max koppel (Nm @ tpm) 185 @ 1500-4000
Specifieke koppel (Nm / liter) 154,6
CO2-uitstoot 6MT / CVT
(G / km EU gecombineerde cyclus) 109/106 *

Max Snelheid (km / h 200
0 - 100 km / h (sec) 10,1

* Onder voorbehoud van de definitieve homologatie