Breed inzetbaar: de nieuwe, grotere Toyota RAV4

Geplaatst op 27 februari 2013 in Toyota/Modelnieuws

Langer, lager en breder

De Toyota RAV4 werd geheel nieuw ontwikkeld en lijkt dan ook in weinig meer op zijn voorganger. Hij is flink langer (205 mm), lager (25 mm) en breder (30 mm) en oogt mede door zijn de scherp getekende carrosserie even onverzettelijk als dynamisch. Dat gevoel wordt versterkt door de scherp gesneden koplampen en een karakteristieke tweeledige grille, de zwarte stijlen, het vele glas rondom en de 17” en 18” lichtmetalen velgen. Bovendien zijn drie nieuwe metallic kleuren beschikbaar die het design benadrukken: Night Sky Black, Greyish Blue en Moss Green.

Drie efficiënte motoren met 2WD of AWD en tot 2.000 kilo trekgewicht

Toyota levert de nieuwe RAV4 met de keuze uit drie krachtige viercilindermotoren: een 2.0 benzine (151 pk) – al dan niet met CVT-automaat én flippers achter het stuur, een zeer zuinige 2.0 D-4D-F diesel (124 pk) en een koppel van maar liefst 310 Nm en een potente 2.2 D-4D-F diesel (150 pk). De 2.0 D-4D-F diesel wordt uitsluitend als 2WD geleverd. De andere twee aandrijflijnen hebben altijd AWD. Het maximale trekgewicht is maar liefst 2.000 kilo.

motor                        aandrijving            kW (pk)            verbruik            koppel

2.0 D-4D-F             2WD            6MT             91 (124)            4,9 l/100 km            310 / 1.600-2.400

2.0 benzine             AWD            6MT             111 (151)            7,2 l/100 km             195 / 4.000

2.0 benzine             AWD             CVT             111 (151)            7,2 l/100 km            195 / 4.000

2.2. D-4D-F             AWD             6MT            110 (150)            5,6 l/100 km            340 / 2.000-2.800

Standaard Dynamic Torque Control AWD System

De 2.0 benzinemotor en de 2.2 D-4D-F dieselmotor zijn standaard voorzien van Dynamic Torque Control AWD System, dat continu de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen verdeelt. Op droge snelwegen worden alleen de voorwielen aangedreven, maar wanneer het wegdek nat of glad is, schakelt de RAV4 automatisch over naar AWD. In de sportmodus zal het systeem meer koppel naar de achterwielen sturen voor extra stabiliteit en meer fun to drive.

Fijne zitpositie voor bestuurder én zijn passagiers

Omdat de Toyota RAV4 langer werd en daarbij de wielbasis met 100 mm toenam, is het interieur nog royaler en comfortabeler dan voorheen. Van de extra ruimte tussen de voor- en achteras profiteren de achterpassagiers het meest. Hun beenruimte is nu riant. Bij de ontwikkeling van het interieur, werd de bestuurder evenwel centraal gesteld. Zijn (of haar) stoel staat wat lager dan voorheen en is over een afstand van 30 mm in hoogte verstelbaar, een toename van 15 mm. Samen met het eveneens lager gepositioneerde stuurwiel levert dit een dynamischere zithouding op.

Goed zicht en serene rust aan boord

Bovendien wordt de bestuurder door de toegenomen carrosseriestijfheid getrakteerd op meer stabiliteit en een directer stuurgedrag. Voor meer comfort zijn de stoelzittingen en rugleuningen verlengd. Ook zorgen de hogere zijwangen voor meer steun. Doordat de A-stijlen anders zijn uitgevoerd, is het uitzicht naar voren uitstekend. In de auto zelf heerst een serene rust. Dit is bereikt door toepassing van beter geluiddempend materiaal, onder meer tussen het dashboard en de motorruimte.

Bagageruimte (tot 1.776 liter): gemakkelijk toegankelijk

De bagageruimte van de nieuwe Toyota RAV4 is maar liefst een kwart groter dan van zijn voorganger en meet 577 liter, inclusief een extra bagagevak waar je desgewenst zaken uit het zicht kunt opbergen. Wanneer de achterbank is neergeklapt, ontstaat een laadruimte van maximaal 1.776 liter. Een traditionele achterklep – die de openslaande achterdeur vervangt – verhoogt de toegankelijkheid. Voor extra comfort is de achterklep naar wens elektrisch bedienbaar. De tildrempel is opvallend laag.

Maximale veiligheid

Toyota heeft ingezet op maximale veiligheid voor zowel de inzittenden als voor kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers. Elke Toyota RAV4 is uitgerust met een whiplash reducerend systeem in de voorstoelen en zeven airbags, waaronder een knie-airbag. Vanzelfsprekend zijn ook ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD), Brake Assist (BA), Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC) standaard. De versies met vierwielaandrijving zijn voorzien van VSC+. Ook is de RAV4 uit te rusten met automatisch grootlicht, Lane Departure Alert, Lane Change Assist en een dodehoek monitor. De nieuwe Toyota RAV4 is ontworpen om aan de vijf sterren EuroNCAP crashtest te voldoen.

Drie royale uitvoeringen

De nieuwe Toyota RAV4 wordt leverbaar in de uitvoeringen Aspiration, Dynamic en Executive Business. De basisuitrusting is compleet en omvat onder meer LED-dagrijverlichting, Follow me home verlichting, een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning, lederen stuurwiel met audio- en telefoonbediening, lederen pookknop en cruise control. De Executive Business zal ook de meest verwende automobilist aanspreken met onder meer lederen bekleding, lichtmetalen 18-inch wielen, een elektrisch te bedienen achterklep, HID-koplampen (xenon) en Toyota Touch Pro®, een multimediasysteem inclusief navigatie en een 7-inch kleurenscherm.
 

Lees alles over de RAV4