Hoe rijdt een hybride auto? 5 feiten en fabels op een rij (+ video)

Al meer dan 25 jaar is Toyota pionier op het gebied van hybride technologie. In 1997 bracht Toyota met de komst van de Prius de eerste in massa geproduceerde hybride personenauto op de markt. Sindsdien is deze hybridetechniek uitgegroeid tot een betrouwbare en veelgebruikte technologie waar wereldwijd miljoenen mensen gebruik van maken.

Wat is hybride technologie?

Hybride betekent letterlijk een combinatie van twee. Bij een Toyota hybride werken de benzinemotor en elektromotor slim samen. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik, minder uitstoot en meer rijcomfort. De batterij wordt automatisch opgeladen tijdens het rijden en opladen met een stekker is bij een hybride niet nodig, tenzij je kiest voor een plug-in hybride.

Ondanks dat hybride technologie inmiddels een bewezen staat van dienst heeft, bestaan er nog een aantal misverstanden over. Daarom hebben wij de 5 veelvoorkomende feiten en fabels over hybride auto’s op een rij gezet.

De feiten en fabels op een rij

1. Moet je een hybride batterij opladen?

Nee, een hybride kun je niet opladen. De auto wint namelijk energie terug uit remenergie. Bij het afremmen werkt de elektromotor als een generator die de batterij bijlaadt.

Er bestaan wel hybrides die je kunt opladen. Deze hybrides worden plug-in hybrides genoemd. Deze zijn in de basis hetzelfde als een gewone hybride, maar hebben een grotere batterij die je met een stekker kunt bijladen.

2. Moet je een hybride batterij vervangen?

Een Toyota hybride batterij gaat een autoleven lang mee. Deze hoef je dus niet te vervangen. Toyota garandeert dit ook met uitgebreide batterijgaranties en periodieke controles bij onderhoud. Lees meer over de garanties van Toyota.

3. “Een hybride auto rijdt alleen maar zuinig in de stad”

Dit is een fabel. Een hybride auto presteert veel beter in de stad dan een normale benzine- of dieselauto. Bij lage snelheden rijd je namelijk veel elektrisch en door het regelmatige optrekken en afremmen wordt de batterij van een hybride bijgeladen.

Ook op de snelweg presteert een hybride goed. De benzinemotor werkt efficiënt en door de slimme samenwerking met de elektromotor blijft het brandstofverbruik lager dan bij normale benzine auto.

4. En hoe zit het met de onderhoudskosten van een hybride?

Deze liggen lager dan bij een gemiddelde benzine of diesel auto. Dit komt door een aantal zaken:
• Het elektrische gedeelte, de elektromotor, batterij en omvormer zijn volledig onderhoudsvrij.
• De remmen slijten minder snel, omdat je voor een groot deel afremt op de elektromotor. De remblokken en remschrijven van een hybride Toyota worden daardoor minder belast.
• Toyota hanteert vaste lage onderhoudstarieven.

5. “De hybride aandrijflijn is complex en gaat snel kapot”

Dit is een fabel. Toyota’s hybride aandrijflijn is uiterst betrouwbaar en ontworpen voor een lange levensduur.

Toyota is pionier op het gebied van hybride technologie. Al sinds 1997, met de komst van de Prius, past Toyota deze techniek toe. Sindsdien wordt de technologie voortdurend verbeterd en zijn er meerdere generaties hybrides ontwikkeld. De nieuwe hybride Toyota’s, waaronder de Aygo X, Yaris, Corolla, RAV4 en Highlander, zijn uitgerust met de nieuwste en meest efficiënte en krachtige hybride technologie. De onderdelen zijn robuust en vergen weinig onderhoud. Wereldwijd worden veel Toyota-hybrides ingezet als taxi, waarbij voertuigen vaak meer dan 400.000 kilometer probleemloos afleggen.

Monteurs in de werkplaats

Toyota's actuele onderhoudstarieven

Toyota blijft zijn hybride technologie continu verbeteren en ontwikkelen. Moderne hybrides zijn nog efficiënter, krachtiger en lichter, en dragen bij aan lagere CO₂-uitstoot. Bovendien kun je met een Toyota hybride vaak volledig elektrisch door stedelijke milieuzones rijden zonder laadpaal, wat extra gemak oplevert.

Bekijk onze onderhoudsprijzen

Bekijk onze blogs!