Prius

Als eerste in serie geproduceerde hybride was de oorspronkelijke Prius bij zijn introductie in 1997 een regelrechte sensatie. De nieuwe Prius markeert opnieuw een grote stap voorwaarts ten aanzien van intelligent design en technologie. Hij is dynamischer, zuiniger en stiller dan ooit. Daarmee geeft de nieuwe Prius een extra dimensie aan de hybride rijervaring.

Eigenschappen

De vierde generatie Toyota Prius is de zuinigste een schoonste hybride die op de markt beschikbaar is en is de allereerste Toyota die op het modulaire Toyota New Global Architecture (TNGA) platform staat. Hierdoor ligt het zwaartepunt lager dan voorheen, wat samen met een verhoogde carrosseriestijfheid zorgt voor een uitstekende stabiliteit en rijdynamiek.

Stekkeren overbodig
De innovatie van de Prius blijkt vooral uit zijn grondig vernieuwde hybride aandrijflijn. Hiermee is de Prius de zuinigste en schoonste hybride auto die niet extern hoeft te worden opgeladen. Met zijn efficiënte 1,8-liter VVT-i Atkinson cycle benzinemotor (98 pk/72 kW) en krachtige elektromotor (72 pk/53 kW) is de nieuwe Prius gemiddeld 21% zuiniger dan zijn voorganger*). Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 122 pk/90 kW. De nieuwe nikkel-metaal (NiMH) accu is kleiner en kent betere prestaties.

CO2 vanaf 70 gr/km
Ook de elektromotor, benzinemotor en regeleenheid zijn compacter en lichter. De regeleenheid reduceert energieverliezen met 20% en de benzinemotor kent bovendien aanzienlijk minder wrijvingsverliezen (ook 20%), onder meer door het gebruik van olie met een lage viscositeit. Dit alles draagt bij aan een zeer gunstig gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km (NEDC); de CO2-emissies beginnen bij 70 gr/km (cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie). Vanuit stilstand zit de Prius in 10,6 seconden op 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 180 km/uur.

Meer praktische ruimte
De nieuwe Prius is langer (4,54 m), breder (1,76 m) en lager (1,47 m) dan zijn voorganger. En ondanks de lagere daklijn, is de hoofdruimte achterin juist toegenomen. Die wielbasis van 2,70 m bleef gelijk. De bagageruimte groeide daarentegen tot 502 liter. De nieuwe Prius kan nu ook een aanhangwagen trekken tot 725 kg. De Cw-waarde is verder verbeterd tot 0,24 (was 0,25).

Bijzonder omvangrijke veiligheidsuitrusting
De nieuwe Prius is behalve een van de meest innovatieve ook een van de veiligste Toyota’s ter wereld. Met standaard Toyota Safety Sense, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen dat bestaat uit een Pre-Collision System (PSC), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB), Road Sign Assist (RSA) en Adaptive Cruise Control (ACC) mét voetgangersdetectie.

Downloads

Disclaimer:
Prijslijsten wijzigen voortdurend. De inhoud van deze documenten zijn daarom puur informatief op het gebied van uitrusting en technische specificaties. Niet op het gebied van prijzen. Voor de actuele prijslijst kunt u terecht op de website van Toyota of bij ons in de showroom.