bZ ofwel Beyond Zero: de nieuwe elektrische lijn van Toyota

Geplaatst op 26 april 2021 in Toyota/Modelnieuws , Milieu/innovatie
Update: 1 september, 2022

Toyota heeft op de Shanghai Motor Show de Toyota bZ4X onhuld. Het is een vooruitblik op het eerste Toyota model in een reeks emissievrije, batterij-elektrische voertuigen van Toyota. De verkoop van de productieversie van de Toyota bZ4X start naar verwachting halverwege 2022.

De Toyota bZ4X Concept is een middenklasse-SUV (formaat RAV4) met vierwielaandrijving. Het model speelt een belangrijke rol bij Toyota’s transformatie van pure autofabrikant tot een aanbieder van betere mobiliteit voor iedereen. De letters bZ staan voor ‘beyond Zero’ en benadrukken Toyota’s inzet om niet alleen CO2-neutraliteit te bereiken, maar richten zich ook op nieuwe voordelen voor het milieu, voor individuen en voor de samenleving als geheel. 

Design

Het exterieurdesign van de Toyota bZ4X Concept sluit naadloos aan op de hoge verwachtingen die mensen hebben van de rijbeleving van een elektrische auto. Het design straalt dynamiek en doelmatigheid uit. De SUV heeft een hoge zitpositie, en staat optisch stevig op de weg. De carrosserie combineert een aantrekkelijke vormgeving met een hightech uitstraling. Aan de voorzijde van de Toyota bZ4X Concept ontbreekt de gebruikelijke grille, een nieuw herkenningspunt dat zorgt voor een unieke uitstraling.

Ruim interieur 

De Toyota bZ4X Concept staat op het nieuwe, modulaire e-TNGA-platform dat Toyota en Subaru speciaal voor elektrische voertuigen hebben ontwikkeld. De lange wielbasis zorgt voor een opmerkelijk ruim en open interieur. De beenruimte achterin is vergelijkbaar met die van een grote auto in het D-segment. Voorin is het interieur ontworpen rond de ‘rijmodule’. Die zorgt voor een directe connectie met de weg en geeft belangrijke informatie. Het lage dashboard zorgt voor een panoramisch zicht en benadrukt het ruimtelijke gevoel van het interieur.

De ontwikkeling van de Toyota bZ4X Concept heeft geprofiteerd van de meer dan twintig jaar ervaring die Toyota heeft op het gebied van elektrificatie en van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Het resultaat is een elektrische aandrijflijn – motor, aansturingseenheid en accumanagement – met een toonaangevende efficiëntie en een zeer competitieve actieradius.

Extra krachtige accu
Een onboard laadsysteem voor zonne-energie verlaagt de toch al geringe milieu-impact van de Toyota bZ4X Concept nog verder. Bovendien vergroot het ook de actieradius. Dankzij de jarenlange ervaring die Toyota heeft op het gebied van accutechnologie voor zijn succesvolle hybride- en plug-in hybridemodellen, is de extra krachtige accu zeer betrouwbaar en duurzaam. De actieradius blijft ook in een koud klimaat behouden.

Toyota bZ – diepere betekenis achter reeks nieuwe batterij-elektrische modellen

De Toyota bZ4X Concept is het eerste Toyota model met de nieuwe aanduiding bZ – ‘beyond Zero’. Toyota wil vóór 2025 vijftien batterij-elektrische modellen introduceren, waaronder zeven Toyota bZ modellen. Deze modellen maken het potentiële klanten mogelijk om probleemloos over te stappen naar een volledig elektrische auto, met alle voordelen van dien. 

Chief Engineer Toyoshima legt uit: “Dit gaat niet alleen om bijdragen aan een beter milieu met een emissievrije auto. Het geeft echt meerwaarde aan ‘beyond Zero’ door het rijden ook gemakkelijker en leuker te maken.”

Geen CO2 tijdens gehele levensduur
Toyota bZ modellen helpen bij het bereiken van CO2-neutraliteit. Daarbij gaat het om het neutraliseren van CO2-emissie tijdens de gehele levensduur van de auto – inclusief fabricage, distributie, gebruik, recycling en laatste verwerking.

‘beyond Zero’: vier aspecten
Toyota deelt ‘beyond Zero’ op in vier aspecten. De eerste en belangrijkste daarvan is ‘You and the Environment’. Dat gaat niet alleen om de energie die de auto verbruikt, maar ook om hoe die daarbij kan gebruikmaken van regeneratieve en hernieuwbare energie, zoals zonne-energie.

Het tweede aspect is ‘You and Your Car’. Daarbij maakt een batterij-elektrische auto niet alleen gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkeld platform, maar ook van de nieuwste technologieën. De auto biedt uitstekende connectiviteit voor meer veiligheid, gemoedsrust en een leuke rijbeleving.

Het derde aspect, ‘You and Others’, staat voor het creëren van batterij-elektrische auto’s die een ruime en stille omgeving bieden en mensen inspireren om elkaar op te zoeken en samen ervaringen te delen.

Tot slot gaat ‘You and Society’ over de bredere invloed op de samenleving – de wereld een betere plek maken voor iedereen.

Voortbouwen op leiderschap Toyota op gebied van elektrificatie

De nieuwe Toyota bZ4X Concept is de nieuwste mijlpaal van Toyota op weg naar nul emissie. Die weg begon Toyota al in 1997 met de marktintroductie van de Prius, de eerste hybride-elektrische auto in massaproductie ter wereld. Sindsdien heeft Toyota altijd de grenzen van elektrificatie verlegd. Het maakte de hybridetechnologie nog efficiënter en ontwikkelde plug-in hybridetechnologie en waterstof-elektrische modellen met brandstofcel, waaronder de pas geïntroduceerde tweede generatie Toyota Mirai. Vandaag de dag heeft Toyota al meer dan 17 miljoen geëlektrificeerde voertuigen verkocht en daarmee zo’n 140 miljoen ton CO2-emissie bespaard. Tussen 2010 en 2019 heeft elektrificatietechnologie Toyota geholpen om de totale uitstoot van voertuigen van het merk met ongeveer 22 procent te reduceren.

Betere samenleving wereldwijd
Toyota bZ laat ook zien dat Toyota voor toekomstige mobiliteit verder kijkt dan alleen emissies voorkomen. Met een belangrijke focus op ‘Delivering Ever Better Mobility For All’ omvat ‘beyond Zero’ ook de wens van Toyota om producten en diensten aan te bieden die het rijplezier verhogen, een verbeterde verbonden rijervaring bieden en tegelijkertijd weggebruikers veilig en beschermd houden. Het ultieme doel is het creëren van een betere samenleving wereldwijd.

Breed aanbod aan geëlektrificeerde technologieën 
Om dit te bereiken streeft Toyota naar een breed aanbod aan geëlektrificeerde technologieën, passend bij de eisen van diverse markten, consumenten en voertuigsoorten. Hybride, plug-in hybride, waterstof-elektrisch en batterij-elektrisch. Bovendien voegt de ontwikkeling van waterstof tot een belangrijke schone energiedrager een extra dimensie toe. Brandstofceltechnologie kan worden ingezet voor uiteenlopende vormen van transport. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor zware vrachtwagens, bussen, treinen en schepen – en voor stationaire en mobiele stroomgeneratoren.

Van autoproducent naar mobiliteitsbedrijf
In 2018 kondigde Toyota aan te willen transformeren van een autoproducent naar een mobiliteitsbedrijf. Tegen 2025 wil Toyota wereldwijd meer dan zeventig geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, waaronder ten minste vijftien batterij-elektrische modellen van Toyota. In Europa zal dit zich tegen 2025 vertalen in een aandrijflijnmix van meer dan 70 procent hybride, meer dan 10 procent plug-in hybride en meer dan 10 procent volledig emissievrije modellen, zowel batterij-elektrisch als brandstofcel-elektrisch.

Mobiliteit voor iedereen op de wereld
De huidige generatie mensen is verantwoordelijk voor het nalaten van de prachtige wereld aan een volgende generatie, als een plek waar mensen met een gerust hart kunnen leven. Vanuit dit perspectief hanteert Toyota de mensgerichte filosofie dat technologie een positieve bijdrage moet leveren aan het geluk en de gezondheid van mensen. Door gebruik te maken van de kracht die het heeft ontwikkeld door ‘monozukuri’ (creëren of produceren) en door verdere technologische innovaties die de mogelijkheden van mobiliteit vergroten, wil Toyota diensten leveren die de vrijheid van mobiliteit beschikbaar maken voor iedereen op de wereld.

Elektrificatiestrategie verder ontwikkelen
Het terugdringen van de CO2-uitstoot is een mondiaal probleem en om dit te bereiken is het van vitaal belang dat elektrificatie op een mondiale schaal wordt geïmplementeerd, aldus Toyota. Landen over de hele wereld maken hun tijdlijnen bekend om klimaatneutraal te worden. Europa streeft ernaar om dit tegen 2050 te bereiken. Toyota zal zijn elektrificatiestrategie verder ontwikkelen. Die moet leiden tot een verdere vermindering van de CO2-uitstoot, waarbij er overleg is met nationale overheden.

Lees meer op de model pagina