Van Gent is 40 jaar Toyota Dealer: Jan Ditewig is al 40 jaar in dienst

Geplaatst op 09 oktober 2018 in Van Gent nieuws

Niet alleen Van Gent heeft dit jaar iets te vieren, maar ook een van haar medewerkers werd – eerder dit jaar – in het zonnetje gezet. Om (bijna) precies dezelfde reden, welteverstaan, want Jan Ditewig (chef werkplaats) was op 3 april maar liefst 40 jaar in dienst bij Autobedrijf Van Gent. Een gesprek over Wim & Cor van Gent, de hooibalen op zolder en de loeihete koffie van moeder Van Gent in de pauze.

Hoe kwam je toentertijd zo bij Autobedrijf Van Gent terecht?

Ik werkte in die tijd bij Fiat. Daar kwam ik niet verder en bovendien was er vaak weinig werk, iets waar ik slecht tegen kon. Vervolgens kwam ik via via bij Van Gent terecht. Ze hadden niet direct werk in de werkplaats, maar wel op de schadeafdeling. Eigenlijk had ik daar niet zoveel mee, maar ik ben er wel gewoon begonnen. Al snel hadden ze in de gaten dat dit werk mij niet echt lag, waarna ik alsnog in de werkplaats terechtkwam.

Aanvankelijk waren ze nog geen dealer toch?

Nee, ze repareerden en verkochten toen eigenlijk nog alle merken. Wel hadden ze via Van Aalderen, de toenmalig dichtstbijzijnde Toyota dealer in Leersum, al vaak een aantal Toyota’s staan. Toen ik na mijn eerste zomervakantie thuis terugkwam was Van Gent ook officieel Toyota-dealer geworden. Een mooie combinatie, is inmiddels gebleken.

Vertel nog eens wat meer over die begintijd?

Ik had zelf nog geen auto, dus ik kwam altijd op de motor. Ik had bedongen dat de motor binnen mocht staan, pontificaal voor het kantoor van Cor. In die tijd dronken we in de pauze altijd koffie, aan de overkant bij moeder Van Gent. Daar kreeg je dan een kop gloeiendhete koffie en beschuit met aardbei, heerlijk! Die koffie was wel lastig weg te krijgen, vanwege de hoge temperatuur en het korte tijdsbestek van een pauze. Op een gegeven moment verdween dat ritueel door de toenemende hoeveelheid personeel. Als het mooi weer was hielpen we mee om de hooibalen op de zolder van de boerderij te sjouwen.

Je bent ook altijd betrokken bij automatisering, hoe is dat zo ontstaan?

Het bedrijf was er eigenlijk vrij snel bij met de computer. We hadden er op een gegeven moment één, waarop de rekeningen opgemaakt werden. Dan was de een klaar en kon de ander er weer op. Cor en Wim hadden er geen affiniteit mee, terwijl ik me er druk om kon maken als het niet goed werkte. Ik wilde dan altijd weten hoe het zat. In die tijd is mijn gevoel voor automatisering wel boven komen drijven.

Hoe waren Cor en Wim in die tijd?

Lachend: Ze waren altijd aan de late kant. Of, beter gezegd: ik was lekker – of zeg maar gerust: ruim – op tijd ’s ochtends en dan moest ik op een van hen wachten, in de regen. Op een gegeven moment waren ze dat zat en kreeg ik een eigen sleutel. Verder waren ze altijd druk, dat is iets wat eigenlijk nooit veranderd is. Dat geldt overigens ook voor mezelf: we hebben in al die jaren eigenlijk altijd goed werk gehad. Sterker nog, ik werkte ook veel op avonden en zaterdagochtenden. Ik werkte echter niet zoveel als de broers, die waren er altijd zes dagen per week.

Wat is het geheim om zo lang ergens te kunnen werken?

Ik werk hier met plezier en ben nog nooit een dag met tegenzin naar mijn werk gegaan. Verder heb ik een goede klik met mijn werkgevers. Ik heb altijd veel vrijheid gekregen om mijn werk te kunnen doen. Vanzelfsprekend op de manier die zij graag zagen en altijd in overleg, maar ik kon én kan er goed mijn ei in kwijt en zie de werkplaats als mijn eigen winkel.

Wat is je leukste anekdote? Waar kijk je met het meeste plezier op terug?

Ach, dat zijn zoveel dingen. Een bijzondere periode was de verhuizing naar Veenendaal vanuit Overberg. Ik was toen eigenlijk volledig verantwoordelijk voor de inrichting van de nieuwe werkplaats.

Verder zijn de after sales reizen van Toyota hoogtepunten geweest; reizen die vroeger nog wat vaker voorkwamen. De reis naar de Grand Prix van Barcelona (Formule 1, red.) bijvoorbeeld. Dit was achteraf een mooi hoogtepunt. Ook zijn we voor Toyota naar Engeland geweest waar ze de Carina E toen gingen bouwen. Dit was een heus werkbezoek, omdat wij een van de dealers waren die bij eventuele problemen gelijk konden schakelen met de fabriek.

Hoe zie jij de toekomst voor je?

Het mooie van ons bedrijf is dat we nog steeds werken volgens de filosofie van Cor en Wim: de klant echt vooropstellen en bouwen aan de onderlinge relatie. Ik vind dat iedereen in ons team dat beseft en ernaar handelt. We doen met z’n allen ons best, dat is ook wat ons bedrijf sterk maakt.

Voor de toekomst moeten we zoveel mogelijk vasthouden aan deze sterke formule. Het past mij in elk geval als een jas; ik kan met deze formule de komende tijd prima verder mee uit de voeten.