Hoe werkt een waterstof auto?

Geplaatst op 09 maart 2014 in Handige tips

Doordat de auto zelf geen Co2 uitstoot maar slechts water, komt dit concept het dichtst in de buurt van de ultieme ECO-auto.

Hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Zie daarvoor dit filmpje. Hier worden alle verschillende stadia van het rijden op waterstof weergegeven.

Om te beginnen tank je waterstof. Dit is een brandstof/gas dat onder hele hoge druk moet worden opgeslagen teneinde voldoende reikweidte met de auto te krijgen. Toyota heeft de benodigde tanks hiervoor zelf ontwikkeld. Deze tanks kunnen probleemloos waterstof onder druk van 70MPa opslaan. Deze lichtgewicht tanks zijn zo sterk dat er bij tests zelfs met groot kaliber op geschoten is zonder beschadiging als gevolg.

Deze tankbeurt duurt slechts 3 minuten en zorgt ervoor dat er ongeveer 500 km verder gereden kan worden.

De basis voor de waterstof auto is gelijk aan de bewezen zeer betrouwbare hybride auto's van Toyota. Zo heeft de auto ook nog steeds een kleine batterij aan boord om rem energie in terug te winnen. De auto rijdt uiteindelijk op elektriciteit. De waterstof is de energiedrager. In een brandstofcel wordt de waterstof samengevoegd met de zuurtsof en vormt water en elektriciteit.

Hiermee worden de nadelen van de elektrische auto, lang laden en kleine actieradius weggenomen. Waterstof wordt gewonnen door elektrolyse uit water, hierbij wordt water H2O, opgedeeld in H2 (waterstof) en O (zuurstof). Bij samenvoeging in de brandstofcel komt er weer elektriciteit vrij en is het restproduct weer gewoon water. 

In 2015 gaat de eerste massageproduceerde waterstof auto in productie en zal het Toyota-logo dragen.