Hellingproef lastig? Gebruik gewoon HAC...

Geplaatst op 23 december 2015 in Handige tips
Update: 17 maart, 2016

Waarom HAC?
De hellingproef blijft voor veel mensen een van de vervelendste manoeuvres in het verkeer. Je moet een aantal dingen tegelijk doen: gaspedaal, rem en handrem en vaak ook het koppelingspedaal bedienen. En dat gaat nogal eens fout. De motor slaat af, de auto rolt terug met alle gevolgen van dien.

Wat doet het?
Als je de hellingproefassistent activeert, houdt de auto even de rem voor je vast. Hierdoor heb je de tijd om je voet te verplaatsen van je rem naar gaspedaal. Zodra je gas geeft, laat de auto de rem los en rijd je vloeiend weg.

Hoe activeer je HAC?
Eigenlijk heel simpel: je activeert HAC door het rempedaal stevig in te trappen. Wanneer je dan een piepje hoort en je ziet het controlelampje van de traction controle aan gaan, dan heeft je auto HAC. Let op: HAC houdt de rem een aantal seconden vast. Hij laat de rem los als deze tijd om is of als je al eerder gas geeft.

HAC 2.0 doet het automatisch
Inmiddels is er een nieuwere versie van HAC. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de auto is uitgerust met een hellingshoeksensor. Wanneer de auto meet dat hij op een helling staat, wordt HAC geactiveerd.

Welke auto’s hebben HAC?
Uitvoeringen van de RAV4, Avensis, Verso, Land Cruiser en Verso-S en nieuwe Aygo. En verder alle hybride Toyota’s: o.a. de Prius, Prius + (Wagon), Auris, Yaris.