Hellingproef lastig? Niet met HAC
De hellingproef blijft voor veel mensen een van de vervelendste manoeuvres in het verkeer. Je moet een aantal dingen tegelijk doen: het gaspedaal, de rem en de handrem en vaak ook nog het koppelingspedaal bedienen. Dat gaat nogal eens fout. De motor slaat af en de auto rolt terug met alle gevolgen van dien. De oplossing? Een hellingproefassistent: HAC.
Wat doet HAC?
Als je de hellingproefassistent activeert, houdt de auto even de rem voor je vast. Hierdoor heb jij de tijd om je voet te verplaatsen van je rem naar het gaspedaal. Zodra je gas geeft, laat de auto de rem los en rijd je vloeiend weg.
Hoe doe je een hellingproef met HAC?
Eigenlijk is het doen van een hellingproef heel simpel als je HAC gebruikt: je activeert HAC door het rempedaal stevig in te trappen. Wanneer je een piepje hoort en je ziet dat het controlelampje van de traction controle aan gaat, dan heeft je auto HAC. Let op: HAC houdt de rem een aantal seconden vast. Hij laat de rem los als deze tijd om is of als je al eerder gas geeft.
HAC 2.0 doet het automatisch
Inmiddels is er een nieuwere versie van HAC. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de auto is uitgerust met een hellingshoeksensor. Wanneer de auto meet dat hij op een helling staat, wordt HAC geactiveerd.
Welke auto’s hebben HAC?
Er zijn verschillende Toyota’s die zijn uitgerust met deze hellingproefassistent: uitvoeringen van de RAV4, Avensis, Verso, Land Cruiser en Verso-S en de nieuwe Aygo. En verder alle hybride Toyota’s: o.a. de Prius, Prius + (Wagon), Auris, Yaris.