Pure Passie: de Toyota GT 86

Juist geboren: de GT 86. Ontwikkeld om de bestuurder (m/v) een vette smile te geven. Aandrijflijn, onderstel, zitpositie, stuurgevoel, weggedrag, prestaties, uitrusting: de GT 86 is niet alleen een nieuw model, maar ook een waardig opvolger van zijn sportieve voorgangers.
Denk aan iconen als de AE-86, de Celica, MR2, Sports 800 – en in zekere zin ook van de 2000 GT en Supra. Dus ligt de lat hoog.
De carrosserie van de GT 86 is opvallend compact. En hij is lekker laag ook: met zijn 1,29 meter rijd je bijna onder de slagboom van je parkeergarage door. De huid van de auto is strak om het chassis gevouwen, maar elke plooi is een doordachte – en op onze F1-ervaringen gebaseerd. Daardoor heeft de GT 86 een smakelijke portie downforce en grip. Ideale ingrediënten voor stuurplezier.
Als chauffeur houd je een lekker klein stuur in handen, laat je je voeten rusten op lichtmetalen pedalen en zit je extreem laag in de auto. Je ogen vallen op de centraal in het instrumentarium geplaatste toerenteller. En bestel je de GT 86 met automaat, dan bedienen je vingertoppen de schakelflippers achter het stuur. Kuipstoeltjes, carbon delen. zwarte hemelbekleding, zwart leder met rode stiksels, een kort naast het stuur geplaatste versnellingspook en tuimelschakelaars moedigen je verder aan om de GT 86 bij het nekvel te grijpen.
Eenmaal in beweging wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Door de lage zitpositie en de laag gemonteerde boxermotor, ligt het zwaartepunt van de toch al lichtgewicht GT 86 op slechts 46 centimeter boven het wegdek. Ook de gewichtsverdeling benadert dankzij de achterwielaandrijving en de zo ver mogelijk naar achteren geplaatste aandrijflijn het optimum: 53:47.
Daardoor kun je optimaal genieten van de kracht van de (samen met Subaru) ontwikkelde 2-liter boxermotor. Onze engineers hebben het blok echter uitgerust met gescheiden twin injectoren voor zowel directe als indirecte inspuiting onder hoge compressie (12,5:1). Klinkt ingewikkeld en zal het ongetwijfeld ook zijn. Maar dit D-4S systeem geeft je motor extra vermogen en koppel over een breed toerengebied – zonder daarbij concessies te doen aan verbruik en uitstoot. Daardoor krijg je 200 pk (bij 7.000 tpm) en 205 Nm (bij 6.600 tpm) voorgeschoteld. Desondanks zullen normverbruik en uitstoot trendzettend laag zijn.
Het volledig nieuw ontwikkeld sportonderstel helpt je de sportieve prestaties van de motor om te zetten naar fijne prestaties op de weg. Vóór maakt de GT 86 gebruik van MacPherson veerpoten en aan de achterzijde wordt een dubbele wishbone ophanging gemonteerd. Rijden op de limiet wordt bovendien niet gefrustreerd door al te enthousiast ingrijpen van de veiligheidsvoorzieningen als ABS en (een uitschakelbaar) VSC; deze werden speciaal voor de GT 86 aangepast.
Prijzen en specificaties worden pas in de eerste helft van 2012 bekend gemaakt. Over de prestaties denken we eerder een update te kunnen geven. De GT 86 staat naar verwachting medio volgend jaar in de showroom.