Omslagpunt diesel vs. hybride hoger dan ooit!

De impact van deze aankomende belastingmaatregel is best aanzienlijk wanneer u nu in een belastingvrije dieselauto rijdt. Bij een gemiddelde middenklasse auto met een “schone” dieselmotor zal de wegenbelasting zo maar € 100,- per maand stijgen. Even snel gerekend zal dit bij een wagenpark van 5 auto’s betekenen dat er op jaarbasis € 6.000,- extra autokosten zijn!

Financiele tegenvaller
Heel veel ondernemers / wagenparkbeheerders hebben hier niet of niet genoeg rekening mee gehouden in de begroting en zal dit een fikse tegenvaller zijn. Persoonlijk vind ik het een treurige zaak dat deze grote veranderingen door veel partijen in de autobranche niet onder de aandacht gebracht wordt. Veel merken en leasemaatschappijen houden dit angstvallig stil. Hierdoor zullen een (groot) aantal bedrijven pas wakker schrikken wanneer de wegenbelasting doorgevoerd is en de eerste facturen hiervoor op de mat vallen.

Omslagpunt diesel - hybride
Door deze regeling zullen de Toyota hybride modellen nóg interessanter gaan worden dan ze vandaag de dag al zijn. Zo zal het omslagpunt met diesel nog hoger komen te liggen. Alle Toyota hybride modellen worden ingeschaald in het voordeligere benzinetarief. Maar, de combinatie met de elektromotor brengt nog een voordeel: op het kentekengewicht mag 125kg in mindering gebracht worden. Dit resulteert in een grofweg 50% voordeliger wegenbelastingtarief in vergelijking met diesels.

Als we dan rekenen met het werkelijke brandstofverbruik van de Toyota hybride en de diesel collega’s*, komt het omslagpunt hybride-diesel op meer dan 60.000km per jaar te liggen!!

Pro actief advies
Autokosten staan bij vrijwel alle bedrijven in de kosten top 3. Wagenparkbeheer blijkt echter vaak een ondergeschoven kindje. Complexe materie en tijdgebrek zijn hier bijna altijd debet aan.

Ieder bedrijf is op dit moment bezig om verantwoord om te gaan met de kosten, en duurzaam te zijn. Door bedrijven een maatwerk berekening te overhandigen, op basis van uitsluitend onafhankelijke gegevens, merk ik dat er meer inzicht komt in de daadwerkelijke kosten van het (zakelijk) autorijden en de besparing die de Toyota hybride kan bieden.

Het Business Center van Gebr. van Gent investeert pro-actief in het informeren en ondersteunen van bedrijven bij het maken van een moderne autoregeling. Mag ik ook eens uitrekenen wat een Toyota vóór de zaak u kan opleveren? Neem gewoon contact met mij op.

Niels Hardeman
Accountmanager Zakelijk Markt

nhardeman@gebrvangent.nl
06-12892585

* Voorbeeld vergelijking op basis van uitsluitend onafhankelijke bronnen tussen de Toyota Auris Hybride en de Renault Megane DCI Eco.

Terug naar overzicht